MEČETĖS ISTORIJA
Kauno mečetė
-
Kauno mečetė (u.k. 1151),
Totorių g. 6, Kaunas (54.894436,23.928371)
-
Mečetė yra atrakinta kiekvieną
dieną kasdieninių maldų metu. Taip pat čia veikia vaikų ir suaugusiųjų
savaitgalinė mokykla „Minaretas“.
-
Dėl informacijos prašome
kreiptis į Kauno m. musulmonų bendruomenės administraciją el. paštu: kauno.mecete@gmail.com
-
Grupinės ekskursijos
organizuojamos iš anksto susitarus su bendruomenės administracija.
Kauno mečetės istorija
Kadaise, Kauno
totoriai (etninė tauta, kuri nuo XIV amžiau apsigyveno Lietuvos Didžiojoje
Kunigaikštystėje) XVI- XIX amžiuje palei Nemuno upės krantą (vad. Totorių
skvere) turėjo medinę mečetę, kuri per Napoleono kariuomenės žygius 1812 m.
žiemą, buvo sudeginta. Nuo to laiko
totoriai neturėjo bendrų maldos namų.
1847 m. kartu su
visu Naujamiesčiu pagal patvirtintą Kauno plėtros planą buvo įsteigtos Kauno
senosios kapinės, kuriose proporcingai pagal to meto gyventojų etninę ir
religinę priklausomybę buvo suskirstyti atitinkami sklypai: katalikų bažnyčiai,
liuteronams, stačiatikių bažnyčiai ir musulmonams (anksčiau vadinamų
magometais). Šiai religinei konfesijai buvo skirtas apytiksliai vienas hektaras
sklypo.
Kai kaipinės
buvo paskirstytos, vietinis totorių kilmės kaunietis Aleksandras Iljasevičius,
žinomos „Turkiškos kepyklos“ Kaune savininkas, tarpininkaudamas su vietine
valdžia, gavo leidimą statyti naujus Dievo namus musulmonams paskirtoje
teritorijoje. 1906 metais, jis pastatė medinę mečetę (10x8 m² dydžio) Kauno
senujų kapinių komplekse. Ši mečetė buvo pastatyta jo mirusių tėvų atminimui,
kurie buvo palaidoti totorių kapinėse (miziare) pagal musulmonų tikėjimo
papročius. Taip pat netoli mečetės buvo pastatytas medinis pastatas, kuris buvo
paskirstytas į imamo namus ir mokyklėlę (medrasą). Visa teritorija buvo
prižiūrima bei aprūpinta gražiu sodu.
Kapinėse buvo
laidojami vietinės totorių musulmonų bendruomenės nariai. Šios bendruomenės
narių buvo apie 120. Yra žinoma, jog netoli totorių musulmonų kapinių buvo
palaidoti apie šimtas turkų kareivių, kurie mirė nelaisvėje Kaune per Rusijos –
Osmanų karą 1877 – 1878 metais.
Pasibaigus
Pirmajam pasauliniam karui, Lietuvos Respublika atgavo Nepriklausomybę ir
atkūrė savarankišką valstybę, kuriuos laikinoji Lietuvos Respublikos sostine
tapo Kaunas (Vilnius tuo metu buvo okupuotas Lenkijos). Miestas greitai
modernizavosi bei plėtėsi.
1930 metais
Kaunas mini jubiliejų – Vytauto Didžiojo mirties metines. Vyriausybė ruošėsi
paminėti šiuos metus ne tik gausiais renginiais, bet ir naujomis statybomis.
Jubiliejiniais metais buvo suplanuota pastatyti gausybę visuomeninės paskirties
pastatų. Kaip rašoma to meto spaudoje,„Kauno tikintieji – jų yra apie 50
šeimynų, – valdžios padedami, pastatė šią naują mečetę vietoje senos, kuri buvo
pastatydinta apie 1906 metus totorio, didžturčio Iliasevičiaus, garsiosios
kadaise Kauno „turkų kepyklos“ savininko.“ Mečetė, savotiškas paminklas Vytauto
Didžiojo laikais į Lietuvą atsikrausčiusiems totoriams, išsiskyrė kaip
vienintelės sakralinio pobūdžio statinys laikinojoje sostinėje, skirtas
pažymėti šiai datai.
Tuo pat metu
buvo įgyvendintas ir kitas pasiūlymas: tuometę Ūkio gatvę pervadinti Totorių
vardu. Pastatą projektuoti pasirinkti architektai Adolfas Netyksa ir Vaclovas
Michnevičius. Taip iškilo vienintelė mūrinė mečetė Baltijos šalyse, Kauno
tarpukario sumodernintų rytietiškų formų architektūrinis statinys. Mečetės
statybos trūko kelis metus. Ji ofcialiai atidaryta Žalgirio mūšio minėjimo
dieną - 1933 m. liepos 15 d.
Šioje
kompaktiškoje, nedidelio tūrio mečetėje susipina istorinės formos ir rytietiški
motyvai, kuriais išryškinama statinio paskirtis. Pastato siluetą formuoja
tipiški mečečių architektūros elementai – elipsinis kupolas ir nedidelis
minaretas.
Mečetė veikė iki
pat 1946 metų: bendruomenė organizavo maldas ir kitas religines apeigas.
Religinė veikla tęsėsi iki 1947 metų. Kai mečetė buvo nusavinta tuometinės
Kauno miesto valdžios, vykdant TSRS komunistinės partijos įsakymą, musulmonų
bendruomenė buvo visiškai suardyta. Sovietų laikais, maldos namų paskirtis buvo
pakeista: joje veikė cirkas. O 1959 m. visos kapinės buvo panaikintos ir vietoj
jų įrengtas "Ramybės parkas". Šiandien nematyti jokių kapinių.
1972–1973 m.
pagal architekto Z. Dargio projektą mečetė buvo remontuota ir pertvarkyta į
kultūrinį objektą. Buvo planuota sukurti Rytų meno muziejų, iš pietų pusės
pristatyta atvira gelžbetoninė galerija (pavėsinė). Į šią galeriją galima buvo
papulti per duris, įrengtas michrabo* vietoje. Rytinėje mečetės teritorijos
dalyje buvo įrengtas fontanas.
1985 m. pastatas
su dviem priestatais, pastoge ir kiemo įrenginiais buvo perduotas M. K.
Čiurlionio dailės muziejui. Muziejui pastatas buvo nereikalingas ir jo
nenaudojo. Pastatas užkaltais langais ir išdaužytomis grindimis stovėjo
tuščias.
Lietuvai atgavus
nepriklausomybę 1990 m., Lietuvos Respublikos Kultūros ir švietimo ministerijos
nurodymu „Dėl Kauno mečetės grąžinimo Kauno musulmonų bendruomenei“ ir M. K.
Čiurlionio muziejaus direktoriaus perdavimo-priėmimo aktu, mečetė ir kiti
statiniai buvo perduoti Kauno musulmonų bendruomenei.
Tais pačiais
metais įvyko pirmosios religinės bendruomenės pamaldos. Mečetės atidarymo
iškilmėse dalyvavo Lietuvos Respublikos ir Kauno miesto valdžios atstovai,
Lenkijos ir Baltarusijos totorių delegacijos, musulmonų atstovai iš užsienio
šalių (Anglijos, Rumunijos, Turkijos, Saudo Arabijos). Iškilmes filmavo Saudo
Arabijos televizija.
Iki pat 2000 m.
Kauno musulmonų bendruomenė imamo (religinio dvasininko) neturėjo. Šiai
bendruomenei atstovavo bendruomenės pirmininkas gerbiamas ponas J.
Ridzvanavičius Taip pat bendruomenės labui aktyviai dirbo gerbiamas
profesorius R. Makaveckas ir ponia M. Krinickaitė bei keli studentai iš
musulmoniškų šalių. Religines apeigas, kaip penktadieninę maldą, mečetėje
pravesdavo imamas iš Raižių mečetės J. Chaleckas. Tik nuo 2000 iki 2008 metų
bendruomenės pirmininku ir imamu buvo išrinktas gerbiamas R. Jakubauskas.
2007–2008 metais
Lietuvos Vyriausybė skyrė lėšų mečetės remonto išlaidoms padengti. Buvo
sutvarkytas ir sustiprintas iš išorės minaretas, stogas, nudažytas fasadas iš
lauko pusės, sutvarkyta šildymo sistema, pakeista maldos salių kiliminė danga.
Tęsiant LDK kunigaikščio Vytauto Didžiojo diplomatinių santykių tradiciją su kaimyninėmis šalimis, Lietuvos musulmonų bendruomenė nuo pat Nepriklausomybės laikų užmezgė bendradarbiavimą su Turkijos vyriausybe, todėl nuo 2008 m. Kauno mečetėje religines apeigas, talkindami tuometiniam imamui, pradėjo vesti ir imamai iš Turkijos. Ilgiausiai šias pareigas (nuo 2013 iki 2018 m.) atliko gerbiamas imamas A. Belge iš Turkijos. O ilgametį pirmininką 2017 metais pakeitė gabus ir visos bendruomenės gerbiamas S. Okatas. Nuo 2020 iki 2021 metų jis taip pat talkininkavo ir organizavo religinės apeigas Kauno mečetėje Covid 19 laikotarpiu, nuo 2022 m. trumpam dirbo imamas H. Dere, o nuo 2023 metų už religinės apeigas penkių metų laikotarpiui atsakingas gerbiamas imamas-hatibas A. Erenuz.
Bendruomenei
pavykus išvystyti gerus santykius su Turkijos vyriausybine institucija TIKA,
2018–2019 metais buvo atliktas visos mečetės išorės, vidaus ir aplinkos
kapitalinis remontas kartu bendradarbiaujant su Lietuvos Respublikos Kultūros
paveldo departamentu prie Kultūros ministerijos. 2019 m. lapkričio 25 d.
Kultūros paveldo departamento prie Kultūros ministerijos nekilnojamojo kultūros
paveldo tarybos posėdyje nutarta suteikti Kauno mečetei (u.k. 1151) nacionalinį
reikšmingumo lygmenį bei apibrėžti teritorijos ribas.
Kauno musulmonų
bendruomenė yra maža, apie 300–500 narių iš Kauno miesto ir rajono.
Bendruomenės veikla organizuojama administarcijos ir jos narių savanorystės
pagrindu. Šiuo metu šios bendruomenės nariai skirtingų tautybių, nes pagal
islamo tradiciją bendruomenėje nėra toleruojamas rasizmas ar neapykanta kitai
tautybei. Mečetė yra Dievo namai, į juos visi ateina vieno vedami – šlovinti
Aukščiausiąjį. Mečetė atvira visiems.
Taigi nuo pat
Nepriklausomybės laikų Kauno musulmonų bendruomenė saugo ir prižiūri mečetę,
joje iki šiol yra atliekamos šventinės maldos (penktadieniais ir per dvi
didžiąsias šventes), atrakinamos durys ir kitomis įprastomis dienomis.
Bendruomeninė veikla toliau saugo paveldą ir tęsia tradicijas.
Kauno mečetės teritorija
Mečetės
teritorijos žemės sklypas yra buv. Kauno senųjų kapinių sudedamoji dalis.
Buvusios Kauno senosios kapinės įsteigtos 1847 m. Sklypai buvo skirti įvairių
religinių konfesijų bendruomenės narių laidojimui, bet nebuvo draudžiama
statyti mokyklų, maldos namų ir kt. Tai stipriai pakeitė Kauno miesto
urbanizaciją.
Mečetės
teritorijoje iki 1930 metų stovėjo nedidelė medinė mečetė (1906 m.), du
gyvenamieji namai su gražiu sodu. Nors Kauno savivaldybės nuomone visi pastatai
buvo „persenę, pavojingi gaisro atžvilgiu ir antisanitariniame stovyje“, jų
griovimo terminai atidėlioti iki pat karo. Trakų ir Totorių gatvės kampe būta
ir musulmoniškų kapinių (miziaras). Jos buvo atitvertos tvora, pasak pačių
vietinių totorių, 1935 metais „visai pakenčiamai tvirta ir geros išvaizdos, ir
galinčią stovėti nekurį laiką.“ O Ūkio gatvė pervadinta Totorių vardu.
Tuometinė Kauno
miesto valdžia nutarė Kauno senųjų kapinių teritoriją paversti miesto „Ramybės
parku“. Pagal projektą buvo iškeltos kapinės ir nutiesti nauji takai.
1998 m. mečetės
žemės sklypas buvo išnuomotas bendruomenei. Taip ji atgavo savo istorinį sklypą
– 0,8405 ha. Teritorijoje yra aukštų medžių ir menkaverčių krūmų.
2019 m. atlikti
visos mečetės teritorijos archeologiniai žvalgymai. Išvadoje paminėta, kad nėra
rastas nei vienas palaidojimas, todėl bendruomenė planuoja aptverti visą
teritoriją ažūrine metaline tvora, sutvarkyti takus ir įrengti parkavimą bei
pastatyti Bendruomenės centrą/namą. Šiuo metu Kauno mieso musulmonai yra
laidojami Kauno miesto viešosiose bendrose Vainatrakio kapinėse, esančiose
Rokų seniūnijoje Kauno rajone, atskiriame 20 arų sklype su aiškiai
sukaltais riboženkliais, kurie aiškiai žymi musulmonų konfesijai priklausantį
sklypą.
Visoje
mečetės teritorijoje pagal islamo (musulmonų-sunitų) religinius kanonus yra
draudžiama: vedžioti šunis, niokoti augalus, šiukšlinti ir triukšmauti. Tai yra
sakralinė vieta, skirta meditacijai ir šeimos poilsiui.
Šaltiniai:
-
Kultūros vertybių registras,
Kauno mečetės u.k.1151
-
Laurinaitis Paulius Tautvydas,
Petrulis Vaidas. Totorių mečetė Kaune
-
Totorių paminklas Vytautui
Didžiajam
-
Kauno apskrities totorių
bendruomenė
Atnaujinta:
23/03/2023