LAIDOJIMAS (DŽANAZA)
Kauno musulmonų konfesinės kapinės
Tradicinė Kauno
miesto musulmonų religinė bendruomenė vienija Kauno mieste ir aplinkiniuose
rajonuose gyvenančius musulmonų sunitų tikėjimo išpažįstančius ir
praktikuojančius Lietuvos Respublikos piliečius bei kitus turinčius
laikiną/nuolatinį leidimą gyventi Lietuvoje gyvenančius asmenis nepriklausomai
nuo jų tautybės. Pagal Lietuvos Respublikos Konstitucijos 43 str. Valstybė
pripažįsta tradicines Lietuvoje bažnyčias bei religines organizacijas. O pagal
Lietuvos Respublikos Religinių bendruomenių ir bendrijų istatymo 8 str.
juridinio asmens teises turinčios religinės bendruomenės ir bendrijos
savivaldybės nustatyta tvarka gali turėti savo konfesines kapines arba savo
teritoriją bendrose kapinėse.
Kauno musulmonų laidojimo priešistorė
Lietuvos
Didžiojoje Kunigaikštystėje (LDK) apgyvendintų islamo religijos išpažinėjų
istorija siekia beveik 700 metų. Pirmieji jų buvo Aukso ordos totoriai, kurie
atvyko ir apsigyveno LDK žemėse ir tradiciškai statėsi maldos namus – medines
mečetes.
Yra visiems
žinoma, kad totoriai, kaip atskira etnokonfesinė grupė, turėjo visišką
autonomiją ir religinę-teisinę savivaldą (santuokų, gimimų ir mirčių
registravimas, paveldėjimas buvo tvarkomi bendruomenėje, nesikišant centrinei
ar vietinei valdžiai). Totorių didikai turėjo savo herbus, o iš totorių
raitelių sudaryti jų pulkai valstybinėje kariaunoje – savas vėliavas.
Lietuvos
valstybė pasirodė išties esanti tolerantiška kitatikių atžvilgiu. Musulmonų gyvenimas
nebuvo sunkinamas nei valdžios, nei krikščionių daugumos. Dėl savo integracijos
musulmonai galėjo pasijusti visaverčiais valstybės piliečiais: jie valdė
nuosavybę, ėjo karo tarnybą, mokėjo tokius pačius mokesčius kaip ir kiti
valstybės gyventojai.
Kadangi per
šimtmečius totoriai išliko ištikimi musulmonų tikėjimui – Islamui. Nenuostabu,
kad XIX amžiaus pradžioje palei Nemuno upės krantą (vad. Totorių skvere) turėjo
medinę mečetę ir savo etnokonfesines kapines, kuri per Napoleono kariuomenės
žygius 1812 m. žiemą, buvo sudeginta.
Nuo to laiko ilgą laiką totoriai neturėjo bendrų maldos namų ir
konfensinių kapinių Kaune.
1847 m. pagal
patvirtintą Kauno plėtros planą buvo įsteigtos Kauno senosios kapinės, kuriose
proporcingai pagal to meto gyventojų etninę ir religinę priklausomybę buvo
suskirstyti atitinkami sklypai: katalikų bažnyčiai, liuteronams, stačiatikių
bažnyčiai ir musulmonams (anksčiau vadinamų mahometais). Šiai religinei
konfesijai buvo skirtas apytiksliai vienas hektaras sklypo (Totorių/Trakų g,
kampas), kuriame buvo leista ne tik laidoti bet ir statyti maldos namus.
Taip pat netoli
mečetės buvo pastatytas medinis pastatas, kuris buvo paskirstytas į Imamo
(musulmonų dvasininko) namus ir mokyklėlę (medrasą). Visa teritorija buvo
prižiūrima bei aprūpinta gražiu sodu. O kapinėse buvo toliau laidojami vietinės
musulmonų bendruomenės nariai. Šios bendruomenės narių buvo apie 120. Yra
žinoma, jog netoli totorių musulmonų kapinių buvo palaidoti apie šimtas turkų
kareivių, kurie mirė nelaisvėje Kaune per Rusijos – Osmanų karą 1877 – 1878
metais. (aut.p. informacija tikslinama).
Kur dabar laidojami musulmonai Kaune?
Po Antrojo
pasaulinio karo Kauno mūrinė mečetė buvo nacionalizuota (1941 m.) ir uždaryta
(1947 m.), bendruomenės medinis pastatas buvo nugriautas (1954 m.), o visa
konfesinių kapinių teritorija buvo sunaikinta 1959 metais ir vis bandoma
paversti „Ramybės“ parku. Taip buvo visiškai brutualiai sunakinta Kauno miesto
musulmonų religinė bendruomenė.
Lietuvai atgavus
Nepriklausomybę, didmiesčiuose pradėjo atgimti dvasinė kultūra. Tas palietė ir
musulmonus gyvenančius Kaune. 1990 metais Kauno miesto taryba priėmė sprendimą
suremontuoti Kauno mečetės patalpas ir ją grąžinti tikintiesiems. Dėka to,
šiandieniniai musulmonai vėl grįžta prie savo dvasinės kultūros ištakų – Islamo
religijos.
Todėl
atsižvelgiant į bendruomenės musulmonų narių aktyvumą Kauno miesto musulmonų
religinės bendruomenė kreipėsi į Kauno miesto savivaldybės administracijos
Miesto tvarkymo skyrių su prašymu dėl žemės sklypo ar teritorijos viešosiose
Kauno miesto kapinėse skyrimo, o skirtame sklype aiškiai sukalti riboženklius,
kurie aiškiai žymėtų musulmonų konfesijai priklausantį sklypą. Buvo gautas
teigiamas atsakymas į pateiktą Bendruomenės prašymą, kuriame skyriaus vedėjas
A. Pakalniškis atsakė: „Atsakydami į Jūsų prašymą informuojame, kad Kauno
miesto musulmonų religinės bendruomenės narių laidojimui galime skirti 20 arų
žemės sklypą Kauno miesto viešosiose Vainatrakio kapinėse, esančiose Rokų
seniūnijoje Kauno rajone.“
Atsižvelgiant į
šį sprendimo, Kauno musulmonai turi savo teritoriją laidojimui Kauno miesto
viešosiose bendrose kapinėse.
Laidojimo (džanaza) apeigos ir taisyklės
Privalomos laidotuvių apeigos pagal
musulmonų sunitų tradicijas, kurias atlieka Kauno mečetės Bendruomenės
imamas/muftijus arba vyriausiasis:
-
Kūno ritualinis plovimas
-
Apvyniojimas balta drobe
- Džanaza malda prie mečetės
-
Laidojimas musulmonų
konfesinėse kapinėse arba bendrose savivaldybės kapinėse musulmonų teritorijoje
-
Khutbah po palaidojimo susirinkusiems
-
Pietūs (pagal galimybę)
Į laidojimo
kainą dažniausiai įeina: baltos drobės pirkimas iki 10-15 metrų, mirusiojo kūno
transportavimo paslauga nuo morgo iki kapinių (skaičiuojamas km), kelių medinių
lentelių pirkimas, kapinių pirežiūros ir administravimo įmonės nustatyti
įkainiai: Kauno savivialdybės įmonė "Kapinių priežiūra" (Kaune).
Palaidojimo kaina nuo 1000 eur.
Kauno mečetės imamo/muftijaus arba
vyriausiojo ritualinės apeigos atliekamos NEMOKAMAI.
P.S. musulmoniškas antkapis su arabų
kaligrafija užsakomas atskira tvarka, pasitarus su Kauno mečetės imamu.
Papildoma informacija apie laidojimo
tradicijas svetainėje muftiate.lt